Finala FIICode

Pentru cei care nu știu deja, FIICode este un concurs internațional de informatică, organizat de Asociația Studenților Informaticieni Ieșeni (ASII) în colaborare cu Facultatea de Informatică Iași. Concursul, deschis atât studenților, cât și elevilor de liceu, este împărțit în trei arii: Algoritmică, Game Dev și Web&Mobile.

De departe, punctul culminant al acestui eveniment a fost, ca în fiecare an, finala FIICode. Deși de obicei organizată în incinta Facultății de Informatică Iași, anul acesta situația privind pandemia de COVID-19 a impus desfășurarea finalei FIICode în mediul online. Însă coordonatorii evenimentului nu au permis condițiilor speciale să afecteze experiența participanților. Aceștia, împreună cu echipa de voluntari a proiectului, au reușit să organizeze finala în condiții sigure pentru participanți, folosind platforma Discord, cu desfășurarea rundelor de algoritmică pe CSAcademy.

Așadar, pentru a afla mai multe despre organizarea și desfășurarea finalei FIICode, vă prezentăm un interviu cu cei doi coordonatori ai proiectului, Alex Toderică și Daria Stărică:

1.Care au fost cele mai mari dificultăți pe care le-ați întâmpinat în realizarea finalei FIICode în mediul online și cum le-ați depășit?

Daria Stărică: Cel mai dificil lucru cred că a fost faptul că a trebuit să facem finala online să fie o experiență care „să merite”. A trebuit să organizăm o finală la care oamenii să vrea să participe, nu numai la concursul propriu-zis, ci și la activitățile adiacente – anume conferința de la început și discursurile partenerilor. Bineînțeles că participanții, mai ales elevii de liceu, nu ar fi vrut să intre pe Zoom sau altă platformă și să asculte un simplu discurs de 45 de minute. Am fost nevoiți să ne asigurăm că participanții nu sunt neapărat nevoiți sau obligați să participe, ci mai degrabă să aibă un impuls să intre în acele conferințe. Desfășurarea propriu-zisă a concursului nu pot spune că a fost o dificultate.

2. Credeți că experiența participanților a fost afectată de desfășurarea finalei în mediul online?

Daria Stărică: Da, în totalitate, pentru că finala FIICode nu este doar un concurs, este o întreagă experiență. În cadrul finalei aveai ocazia să vizitezi un alt oraș, să stai la cămin, să mergi la petreceri, să cunoști cât mai mulți oameni noi, să interacționezi cu voluntarii și să cunoști facultatea. Finala era asemenea unei mini-excursii. Bineînțeles că partea de concurs era esențială, însă restul experienței era cu adevărat cea mai captivantă parte a FIICode. Iar faptul că a fost desfășurată în mediul online a determinat o pierdere în ceea ce însemna finala FIICode.

Alex Toderică: Și eu voiam să pun accent pe faptul că FIICode este o oportunitate a participanților de a se întâlni cu oameni cu interese comune, oameni care frecventează concursurile și, de asemenea, să se conecteze și să descopere Iașiul, facultatea și voluntarii asociației. Eu, la rândul meu, am descoperit ASII când am participat la FIICode în clasa a XII-a.

3. Care a fost un lucru pozitiv legat de desfășurarea competiției online?

Daria Stărică: Cred că un lucru pozitiv a fost faptul că finala a fost mai accesibilă pentru mai multe persoane, mai ales pentru cei din afară.

Alex Toderică: Eu aș considera un lucru pozitiv faptul că participanții încă au fost entuziasmați în legătură cu finala. Aceștia au vrut în continuare să participe, chiar dacă finala a fost desfășurată online. Am primit, de asemenea, multe întrebări legate de acest lucru și este evident că oamenii au fost interesați.

4. Având experiența organizării unui concurs online, cum credeți că un astfel de eveniment ar putea fi o experiență memorabilă și cât mai interactivă pentru participanți?

Daria Stărică: În primul rând, aș menționa prezentările firmelor. Am avut o prezentare de la Jump Trading și una de la Mambu, iar mie, cel puțin, acestea mi s-au părut extrem de interesante. În plus, este o situație unică și tocmai de aceea trebuie să ții minte finala FIICode online.

Alex Toderică: Fiind, totuși, un concurs național și internațional, eu cred că experiența memorabilă este competiția în sine. Dificultatea problemelor în ceea ce privește algoritmica și temele de la celelalte arii, competiția între participanți, toate acestea fac FIICode să nu fie ca oricare alt concurs.

5. Ce ne puteți spune despre câștigătorii celor trei arii?

Daria Stărică: În ceea ce privește aria Web&Mobile, în afara faptului că o echipă nu s-a putut prezenta, finaliștii s-au menținut constanți pe tot parcursul concursului. La Game Dev, pe de altă parte, a fost o surpriză. Coordonatorul nostru de arie — Andrei Păiuș — a fost plăcut surprins că echipele cu proiecte mai puțin impresionante au reușit chiar în finală să adauge foarte mult la ele și și să le transforme în produse finale chiar foarte interesante. A rămas plăcut surprins că participanții s-au mobilizat atât de bine încât să adauge destul de multe aspecte noi la proiecte.

Alex Toderică: La algoritmică cred că este admirabil că a câștigat un român. Au fost mulți participanți puternici, cu experiența multor concursuri, din alte țări, dar un român a fost cel care a câștigat. Un alt lucru foarte bun în ceea ce privește câștigătorii celorlalte arii este că aceștia au mai participat și în trecut, nu au renunțat la concurs și au fost în continuare interesați de el, chiar dacă și-a schimbat formatul, ceea ce mi se pare iarăși admirabil.

6. Ce sfaturi aveți pentru participanții edițiilor viitoare?

Daria Stărică: Să se bucure de finala în format fizic, să profite cât de mult pot de contactul cu firmele și să le pună întrebări. Personal, mi s-au părut destul de timizi în conversațiile cu firmele deși, într-adevăr, fiind elevi de liceu, nu cred că s-au simțit în largul lor să pună întrebări, chiar și în mediul online. Totuși, chiar îi sfătuiesc să profite cât mai mult de acest contact, să comunice cât mai mult, mai ales pentru că nimeni nu o să îi judece.

Alex Toderică: Aș avea numai încurajări, laude și felicitări, deoarece să ai o activitate de performanță în programare competitivă înseamnă să muncești din greu. Ca să te dezvolți pe acest plan, trebuie să participi la cât mai multe competiții. Consider că a face performanță este un lucru greu și îi felicit pe toți cei care au activitate în concursurile de liceu și de facultate. Îi încurajez să nu renunțe și să dea tot ce au mai bun în viitoarele competiții, nu doar la FIICode, ci în oricare alte competiții.

De asemenea, am discutat cu câștigătorii celor trei arii FIICode pentru a vă prezenta atât motivațiile cât și experiența participanților în cadrul concursului:

1.Ce v-a determinat să vă înscrieți la FIICode?

Tudor Hutu (Web&Mobile): Personal, motivul principal a fost validarea cunoștințelor mele în domeniul Web&Mobile.

Andrei Baroncea (Web&Mobile): M-am înscris pentru a avea oportunitatea de a crea o aplicație ce va fi evaluată de oameni cu experiență în domeniu.

Matei Tinca (Algoritmică): Am auzit de concurs pe site-ul de informatică pe care lucrez, Infoarena. De asemenea, mi-au mai spus și alți colegi despre el și am vorbit cu ei despre probleme de la edițiile anterioare.

Dragoş Bobu & Maria Enţuc (Game Dev): Atât pasiunea pentru Game Development, cât și faptul că am participat la ediția de anul trecut și a fost o experiență plăcută din care am avut multe de învățat.

2. Cum vi s-a părut ediția de anul acesta?

Tudor Hutu (Web&Mobile): Cred că a fost mai interesant ca finala să se desfășoare în mediul online, pentru că în acest fel a fost eliminată multă presiune.

Andrei Baroncea (Web&Mobile): În ciuda provocărilor create de situația actuală privind pandemia, totul s-a desfășurat bine.

Matei Tinca (Algoritmică): Problemele mi s-au părut interesante. Despre organizare nu știu ce să zic, deoarece nu am mai participat la edițiile anterioare ale FIICode, dar având în vedere situația actuală, pot să zic că a fost susținut foarte bine online.

Dragoş Bobu & Maria Enţuc (Game Dev): Ni s-a părut foarte interesant să navigăm prin amintiri și să extragem de acolo cele mai plăcute jocuri. Considerăm că a fost o experiență creativă să oferim jocurilor o nouă interpretare personală.

3. Cum v-ați pregătit pentru finala FIICode? 

Tudor Hutu (Web&Mobile): Am lucrat la câteva proiecte personale pentru a mă pune la curent cu noile tehnologii și metode de programare web.

Andrei Baroncea (Web&Mobile): Mi-am actualizat cunoștințele în materie de backend.

Matei Tinca (Algoritmică): Am lucrat probleme de informatică de pe diferite site-uri precum Infoarena, Codeforces sau oj.uz.

4. Cum a fost să lucrați în echipă?

Andrei Baroncea (Web&Mobile): Sunt obișnuit să lucrăm împreună — am participat și în cadrul ediției anterioare.

Dragoş Bobu & Maria Enţuc (Game Dev): Lucrul în echipă la acest proiect a dezvăluit o altă latură a personalității noastre. Ideile noastre, poate uneori divergente, au ajuns să colaboreze și să creeze un tot unitar. Din punctul nostru de vedere, este creativ și stimulativ să colaborezi cu o persoană care are idei diferite pe anumite aspecte, dar în ansamblu vede aceeași idee finală.

5. Dacă ați putea schimba ceva legat de modul în care s-a desfășurat concursul sau în legătură cu subiectele, ce ar fi?

Tudor Hutu (Web&Mobile): Aș fi preferat o temă a finalei asemănătoare celei de anul trecut, un proiect nou, de la zero, realizat în opt ore. Este mult mai interesant să implementăm o idee nouă decât să îmbunătățim una deja existentă.

Matei Tinca (Algoritmică): Nu cred că aş schimba nimic, concursul a fost organizat foarte bine, chiar dacă a trebuit să fie ținut online din cauza pandemiei.

6. Ați vrea să participați și la edițiile viitoare?

Tudor Hutu (Web&Mobile): Cu siguranță.

Andrei Baroncea(Web&Mobile): Desigur.

Matei Tinca (Algoritmică): Da. Aș vrea să particip și la alte categorii, precum GameDev. Am vrut să particip și anul acesta, dar din cauza faptului că au intervenit anumite lucruri în program – deci nu mai aveam suficient timp să lucrăm – și din cauza situației actuale, echipa noastră și-a pierdut toată motivația și am decis să renunțăm.

Dragoş Bobu & Maria Enţuc (Game Dev): Da. Ne-a prins ideea concursului și ni se pare foarte interesantă. Prin urmare nu respingem ideea unei participări ulterioare.

În final, ne dorim să le mulțumim partenerilor proiectului, Mambu, Jump Trading – parteneri Diamond – și Profidata – partener Gold –  cu ajutorul cărora inițiativa FIICode și-a găsit locul în comunitatea IT și în acest an. Mambu – o echipă de oameni uniți de creativitate și spirit de colaborare – are drept principal obiectiv dezvoltarea bankingului. Aceștia își doresc ca serviciile financiare moderne să fie accesibile tuturor, soluțiile lor cloud native stând în spatele serviciilor oferite de ei. Jump Trading este o firmă de tranzacționare algoritmică de top, construită pe cercetare de ultimă oră și învățare automată, tehnologie de înaltă performanță și o cultură antreprenorială. Aceștia sunt norocoși să aibă mulți foști programatori din domeniul competițional care lucrează la probleme solicitante în strategii de tranzacționare algoritmice, inginerie software, și știința datelor. Profidata este un furnizor elvețian de servicii software care dezvoltă soluții pentru managementul investițiilor pe piața financiară. Având peste 30 de ani de inovație, aceștia oferă produse de înaltă calitate clienților săi. Mulțumim, Mambu, Jump Trading și Profidata pentru încredere și sprijin.

Așadar, vă invităm cu căldură să deveniți o parte din experiența FIICode, un concurs ce vă va ajuta să vă dezvoltați personal și profesional, să întâlniți persoane la fel de pasionate și să dobândiți experiență în domeniul informaticii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *